Anhörighetsinvandring från Somalia förbjuds

4 Jul

Anhörighetsinvandring stramades åt när moderaterna kom till makten genom att kräva försörjningskrav samtidigt som man konsekvent vägrar prata om rasismen på arbets- och bostadsmarknaden. Nu har även migrationsdomstolen gjort anhörighetsinvandringen svårare genom att kräva ID trots att krigshärjade Somalia saknas ordentliga myndigheter som kan utfärda pass som svenska myndigheter kan godta. I början på året fick 90 procent av alla somalier med en etablerad relation till en flykting också återförenas i Sverige. Idag är samma siffra nära noll. I fjol var det uppemot 10 000 somalier som sökte familjeåterförening som med den nya tolkningen av lagstiftningen alltså inte skulle kunna återförenas med sina anhöriga i Sverige.

I praktiken innebär detta att anhörighetsinvandring från Somalia förbjuds och ytterligare tiotusentals människor riskerar utestängas de kommande åren trots att de har giltiga migrationsskäl.

Migrationsministern Tobias Bilström (M) säger till SVT att ”Vi kommer inte göra något åt det här”. Han säger också ”att regeringen inte kan överpröva domstolens praxisbeslut” vilket är struntprat, självkalrt är det regeringen som bestämmer lagarna så skulle han bry sig om denna fråga så skulla han bara kunna ändra lagen. Sedan avslutar han med att säga att ”frågan är också om svenska myndigheter verkligen vill ha lägre identitetskrav för människor som söker sig hit.”

Feministiskt initiativ kräver att försörjningskravet vid anhöriginvandring ska avskaffas. Att stanna i Sverige när man har anknytning till landet ska bli lättare även vid uppbrott från en relation om den inneburit våld, därför ska även två-års-regeln avskaffas.

Denna fina annons kan du se i nya numret av Mana (layout Sissela Nordling Blanco)

Denna fina annons kan du se i nya numret av Mana (layout Sissela Nordling Blanco)

15 svar to “Anhörighetsinvandring från Somalia förbjuds”

  1. fiiii juli 4, 2010 den 5:22 e m #

    Hasse: Ditt snack om att ”ha råd” är pinsamt. Migrationsverket (som är extremt hårda i sina bedömningar) menar att Somalia är ett av få ställen på jorden där Migrationsverket anser att säkerhetsläget är så uselt att det i princip räcker om man kan visa att man sannolikt kommer därifrån för att få stanna i Sverige. Detta förutsatt att man lyckas ta sig hit först, vilket få lyckas.
    Anledningen till konflikten är att landet som började stabliseras fick en regering som USA inte gillade. Därför gick usa in i landet och sedan dess har det varit ett förödande inbördeskrig.
    Sverige har inte varit pigga på att protestera. Sverige har inte visat att vi ställer oss emot de kollonialistiska krigståg som förs. Vi har en stor skuld i och med vår tystnad.
    Men skuld är inte det som får oss att vilja förändra världen. Anledningen att vi vill ha öppnare gränser är att vi vill ha en rättvis värld, och en sådan värld kan inte bygga upp murar mellan rika och fattiga, krigshärjade länder och andra länder, muslimer och kristna etc.
    /Jonas Göthner

    • Hasse juli 9, 2010 den 7:47 e m #

      Jag kan förstå att du rensar kommentarer men då borde du ta bort dina svar på dessa kommentarer oxo.
      För en nytillkommen läsare som inte läst mitt inlägg så skapar ditt svar mest förvirring.
      Om du bara vill ha kommentarer som håller med om vad du skriver så sluta med trackbacks, dom genererar visserligen trafik men dom kommer oxo att generera kommentarer du inte tycker om.

      Jag gillar inte personangrepp. Att kalla mitt inlägg för ”pinsamt” innebär att du inte vill diskutera det. Det är möjligt att Afghanistan började stabiliseras under talibanstyret. Det är klart att oppositionen minskade när talibanerna ägnade sig åt offentliga avrättningar. Jag vet inte om F! tyckte att det fungerade bra i Afghanistan då…

      • fiiii juli 9, 2010 den 7:58 e m #

        Hej Hasse!
        Jag raderade komentarerna snabbt och raderade allt som jag såg var främlingsfientligt, du har rätt i att det förvirrar när mina och andra personers svar är kvar.
        Jag säger inte att ni ska sluta skriva komentarer eller besöka vår sida genom trackbacks. Det får ni göra bäst ni vill. Men vi som har bloggen har rätten att ta bort de komentarer som vi anser är rasistiska. Vi tar oss den friheten att bestämma över vår egen blogg, det är inget underligt med det. Så gör massor med bloggare.

        Det var inget personangrepp. Jag skrev att ditt resonemang var pinsamt, och sedan motiverade jag i en ganska lång text varför jag anser så.

        /Jonas Göthner

  2. fiiii juli 4, 2010 den 5:42 e m #

    Till alla Rasister, fascister, nazister, islamofober, sexister, homofober, transfober m.fl.
    Jag uppskattar att ni tar er så mycket tid och skriver inlägg här. Jag tycker att det är bra att ni ägnar er tid åt att nörda er framför datorn istället för att gå ut på gatorna där vi andra måste se er. Jag uppmanar er alla att ägna all er tid åt att skriva låååååånga vidriga inlägg här. Efter ni gjort det så skickar jag med glädje vidare dom direkt till papperskorgen.
    Hälsningar Jonas Göthner

  3. fiiii juli 4, 2010 den 7:03 e m #

    Kan du åtminstone läsa??
    Jag skriver i artikeln att bara att vara från Somalia anses av migrationsverket vara asylgrundande. Så är man från Somalia så är det just papper som man behöver, bara man har det så får man asyl. Som jag också skriver så är det just det som är problemet, Somalia saknar ordentliga myndigheter som kan utfärda pass som svenska myndigheter kan godta.
    Läs på!
    sluta sprida lögner!
    /Jonas göthner

  4. fiiii juli 4, 2010 den 7:26 e m #

    Statistiken visar på rasismen på arbets- och bostadsmarknaden. Det är diskrimineringen där som skapar en segregerad innerstad och segregerade områden som täby, lidingö etc. Det är också denna diskriminering som gör att det är dubbelt så svårt att få komma på arbetsintervju om du har ett arabiskt-klingande namn.

  5. Ceasar juli 4, 2010 den 7:47 e m #

    Hej,

    Rolig blogg, det är helt rätt med yttrandefrihet så man kan ta del av vad de på den yttersta revolutionära flanken har att erbjuda ! Tack för det!

    Du kanske inte ska ge Moderaterna så mkt ”cred” för att ha stramat åt asylpolitiken.. faktum är att under deras år vid makten så har Sverige släppt in fler bedragare än ngnsin.

    Bra att du ger Moderaterna en känga, men här är de i unisont samklang med resten av de som gillar mångkultur

    mvh Ceasar Andersson

  6. Sampa juli 5, 2010 den 7:08 f m #

    Hej!

    Jag är född på 60talet och min mamma, som arbetade som sekreterare (ett lågavlönat yrke som knappt finns kvar idag) va 17år när jag föddes och min pappa försvann så tidigt att jag inte har något minne av honom.
    Vi levde under knappa förhållanden där vi delvis fick hjälp av mina morföräldrar som jobbade inom metallindustrin.

    På den tiden va skattetrycket ungefär likvärdigt med idag men det fanns en avgörande skillnad.
    Jag va tex väldigt intresserad av idrott och spelade bla fotboll och ishockey som inte kostade min mamma mer än fotbollsskorna och när jag tex ville lära mig simma va det bara att anmäla sig, allt va gratis, och det va heller aldrig tal om att betala något till skolutflykterna.

    Bostadsbidraget och hjälpen från mina morföräldrar räckte till så att vi så småningom hade råd att att köpa ett radhus på 3 rum o kök någon mil utanför Stockholm.

    Min mamma insåg vikten av utbildning och utbildade sig (under många år) genom först kvällstudier senare på KI till läkare och själv tog jag examen vid Handelshögskolan.
    Det fanns inte på världskartan att jag fick vara ute och ränna på nätterna även om jag kanske gärna hade velat.

    Idag är jag vuxen och har en ekonomsik trygghet som gör att jag kan sluta jobba när jag vill men jag älskar fortfarande mitt jobb så det kommer inte ske inom närmaste framtiden.

    Jag har en dotter och tre söner, tjejen har likt sim farmor gått på KI och i höstas flyttade hon till Singapore där hon arbetar med genforskning, två av mina grabbar (tvillingar) läser in det sista på Handelshögskolan på distans och jobbar samtidigt vid ett av dom kändare finashusen på Wall Street i NY och den yngsta grabben börjar på Handelshögskolan nu till hösten.

    Jag tror min mamma är stolt över både sig själv,mig och sina barnbarn.

    Vad är då skillnaden mot hur det va när jag växte upp gentemot idag för en ensamstående lågavlönad förälder?

    Idag är antagligen den ekonomiska stressen betydligt värre för idag ska det betalas för skolutflykter och idrottsutövande eller vilka intressen barnen nu må ha.

    Familjen kanske bor i områden där skolan domineras av elever som knappt kan svenska och kommer från en kultur där utbildning inte ses som något viktigt, beytydligt viktigare är att bevara familjens heder och där bestämmer männen vad som gäller.

    Skattetrycket idag är likvärdigt med gårdagen men idag har tex många pensionärer knappt råd att unna sig någonting utan sitter inlåsta i en litet lägenhet.

    Jag vill även betona att jag skulle utan protester gärna betala 50% av mina inkomster så länge jag såg att pengarna räckte även till dom som har det sämst ställt.

    Det är ädelt att ni vurmar så för människor från andra länder som inte är lika lyckosamma att vara födda i ett mer ekonomiskt stabilt samhälle.

    Det finns beräkningar som visar att invandringen kostar ca 300 miljarder per år, en summa som troligen hade räckt rätt långt för att hjälpa många som har det knapert idag.

    Det låter säkert egoistiskt men jag anser att vi första hand måste bygga vårat land för svenskarrna och dom som är födda här.

    Som det ser ut idag så räcker inte pengarna, saningen är att dom mer eller mindre är slut (jag tror det va i mitten på 80 talet som det fanns 3 st så kallade utanförskapsområden, i mitten på 2000talet fanns 154) och invandringen som den ser ut idag slukar oerhörda resurser medans problemen bara växer.

    Dagens unga välutbildade lämnar Sverige för att finna lyckan i länder där lönerna är högre och skattetrycket lägre.
    Hade vi istället lagt dessa 300 miljarder på att utveckla världens bästa skola, satsat på spetkompetens inom exempelvis miljöteknik, gen och nanoteknik för att nämna några områden hade Sverige sett helt annorlunda ut idag.
    Spetkompetens inom olika områden är även sådant som tillfaller tredje världen även om det inte går på några få år, Sydkorea är ett tydligt exempel.

    En annan sak som slår mig är att dom som oftast talar sig varma för i princip fri invandring är folk på vänsterkanten, just den grupp som har mest att förlora (består oftast av låginkomsttagare) på dom oerhörda kostnader invandringen som den ser ut idag för med sig.när den här frågan tas upp bland vänner, på arbetsplatser och andra ställen där människor möts är min uppfattning att alla inser att något är väldigt väldigt fel, eller som Janne Josefsson sa någon gång när kameran va avstängd – det här är den största svekdebatten någonsin.

    Kalla mig nu inte rasist, mina äldsta barns mamma kommer från ett annat land i Europa och min minsta son som ännu ej är ett år har en mamma från Asien.

    Kom istället med sakliga motargument på vad som bör och kan göras.

    Sanningen är att pengarna räcker inte, skulle vi ha ett skattetryck på 100% för att finansiera detta skulle dom flesta kreativa välutbildade fly såvida vi inte stängde våra gränser åt andra hållet, dvs ingen får resa ut, ungefär som det en gång var i Sovjetunionen.

    Än så länge är frågan inte så pass viktig för gemene man att man är beredd att rösta på tex SD (jag gör det inte) men

  7. svalin juli 5, 2010 den 2:26 e m #

    Intressant att många som kommenterat här varken kan eller vill se rasismen och den strukturella diskriminering som finns på arbetsmarknaden. Man får som invandrare inga jobb i Sverige för att man allt för ofta anses inkompitent eller för att det är näst intill stört omöjligt att läsa upp/kompletera sina betyg. För övirgt borde folk verkligen lära sig att vi har konventioner att följa – men det kanske många som kommenterar här inte ens vet finns, vad vet jag. Slutligen kan jag uppmana er att skaffa en mäniskosyn, för det verkar många av er sakna.

  8. svalin juli 5, 2010 den 2:27 e m #

    Bara för att visa håller på med vidriga sedvänjor betyder inte det att alla ska straffas för det på förhand. Det är väl självklart i ett modernt samhälle?

  9. Roland juli 9, 2010 den 6:10 e m #

    Haha.. Ni är för sorgliga. Vad sägs om att bemöta kritiken istället för att bara ta bort alla inlägg som inte passar in i er världsbild?

    • fiiii juli 9, 2010 den 6:15 e m #

      Det kändes skönt att ta bort de 30 inlägg som blandade ren rasism med mer illa dold främlingsfientlighet.
      Vi tänker inte ge utrymme till rasism på vår blogg. Om ni så gärna vill få ut era tankar så får ni starta egna bloggar som ni kan moderera själva.
      /Jonas Göthner

      • Roland juli 22, 2010 den 2:28 e m #

        Att vifta med rasistkortet så fort någon problematiserar era inlägg kommer ni inte komma långt med. Jag skulle kunna respektera era ståndpunkter om ni valde ut citat ur inläggen eller var sakliga med vad ni menade med rasism. Nu är det snarare så att så fort någon inte håller med er tar ni till rasistkortet, och det är ett retoriskt lågvattenmärke.

  10. Hasse juli 9, 2010 den 8:50 e m #

    Jag menar inte att det är fel att du tar bort misshagliga kommentarer. Det är du i din fulla frihet att göra. Men när du lämnar kvar kommentarer till borttagna inlägg skapar det förvirring. Det är ungefär som att läsa svaret utan att ha läst frågan.

    Sedan är det en annan sak att vi har olika åsikter om det är bra med en nettoinvandring på 50000 individer om året.

    Det föds ungefär 100000 barn i Sverige varje år. Ska vi långsiktigt ta emot 20-30 tusen flyktingar plus lika många anhöriga varje år kommer systemet att kollapsa förr eller senare om vi inte kan skapa 40-50 tusen nya jobb varje år.

    Du må tycka att mitt resonemang är pinsamt. Men när vi har skapat förorter där brandkår och ambulanspersonal måste förses med poliseskort för att kunna utföra sitt jobb någorlunda säkert har något gått rejält snett.

    • Roland juli 22, 2010 den 2:30 e m #

      Hasse:

      Passa dig för att kritisera antalet flyktingar vi tar in i sverige eller det faktum att vi fått brinnande förorter. Snart kommer någon FI-förespråkare att skrika ”rasist” och ta bort ditt inlägg.

Kommentera

