Vi har inte råd att ta betalt för kollektivtrafiken!

17 Aug

Vi står inför en kris utan like, klimathotet. Utsläpp från den växande privatbilismen är ett av de största bidragen till klimathotet. Genom att göra kollektivtrafiken avgiftsfri och tillgänglig för alla vill Feministiskt initiativ verka för ett grönare men också öppnare och rättvisare Stockholm. Människor mår bättre om de kan röra sig fritt i samhället och ha god tillgång till jobb, skola, affärer, vårdcentraler och vänner. Kvinnor och arbetarklassen i förorterna är de som är mest beroende av kollektivtrafiken. Det är också de som drabbas hårdast av att kollektivtrafiken får stå tillbaka för ett hänsynslöst utbyggande av bilismen där 27 miljarder kronor läggs på förbifart Stockholm.

Det är också ett faktum att västvärlden står för 80 % av de historiska växthusgasutsläppen och att vi i Sverige är högt upp på listan över klimatbovar när man räknar hur mycket koldioxid som släps ut per person. Samtidigt så är det inte asylgrundande att fly miljökatastrofer, katastrofer som skapats av västvärldens växthusgaser.

Med andra ord, vi bokstavligen kör sönder vår planet men det är inte alla som kör och många kör mot sin vilja för att samhället är uppbyggt med bilen i centrum.

Det vanligaste argumentet mot avgiftsfri kollektivtrafik är att det vore för dyrt, ett argument som också används för att försvara att utbyggnaden av kollektivtrafiken går i snigeltakt. Men är det verkligen så dyrt? Finns det inte ekonomiska fördelar att helt betala kollektivtrafiken med skattesedeln? Det skulle ju även skulle leda till att rika betalar mer än fattiga för vår gemensamma kollektivtrafik. Vad kostar det att upprätthålla dagens biljetsystem i till exempel Stockholms lokaltrafik?
–          Minst 69 miljoner kronor om året kostar spärrarna i SL-trafiken som upptar 2 700 kvadratmeter värdefullt stationsutrymme.
–          Minst 156 miljoner kronor om året går till spärrpersonal och betalvärdar som istället skulle kunna jobba som ledsaga och chaufförer vid den utbyggda kollektivtrafiken.
–          Minst 225 miljoner kronor om året läggs på arbetet mot plankning, pengar som skulle frigöras med avgiftsfri kollektivtrafik.
–          Till detta tillkommer även alla de köer som skapas av spärrarna, att spärrarna gör kollektivtrafiken mindre tillgänglig för personer med funktionsnedsättning och det våld mot personal som nästan enbart uppstår i samband med biljettkontrollering.

Priset för koldioxidutsläppen kan kanske även det mätas i såväl pengar som människoliv men är en längre debatt som inte ryms i denna text. Men faktum kvarstår, att uppräthålla spärrsystemet kostar för mycket. Att det även är ett system som missgynnar kvinnor och fattiga och förstör vår miljö är ytterligare argument för en utbygd och avgiftsfri kollektivtrafik. Vi måste skrota bilen!

Alla siffror kommer från planka.nu´s rapport Till varje pris?. Läs gärna deras övriga rapporter.
Andra intressanta sidor om klimatet är Klimataktions hemsida, Rickard Warlenius blogg och Arbetarens klimatblogg. Läs gärna också om borgarnas nya inne-ord ”Klimatnationalism” som används mot oss som vill att vi faktiskt ska göra något åt utsläppen i Sverige samtidigt som vi jobbar internationellt.

Annonser

3 svar to “Vi har inte råd att ta betalt för kollektivtrafiken!”

  1. Femma augusti 18, 2010 den 7:11 f m #

    Gratis kollektivtrafik är en utopi om vi vill att den ska ligga i framkant. Bland siffrorna ovan finns inte med andra kostnader som trafikplanering (vilka linjer ska utvecklas, avvecklas etc), service av fordon, inköp av nya fordon, IT-drift (enormt komplicerade IT-system bakom bla betalsystemet och kundärenden hantering), kundservice, personalkostnader, info/kommunikation, färdtjänst och sjukresor och en hel del annat som i dagsläget ingår i huvudmannaskapen för kollektivtrafiken. Du har alltså flera hundra miljoner kronor till bara här. Folk som pratar om gratis kollektivtrafik räknar oftast bara kostnader för biljetthnatering. Detta är en liten kostnad i den stora helheten av att driva regional kollektivtrafik.

  2. Malinka augusti 18, 2010 den 10:27 f m #

    Femma, det påstås inte heller i inlägget att de uppräknade kostnaderna är de enda kostnaderna för kollektivtrafiken i Stockholm. Tvärtom, det står mycket tydligt i fjärde stycket att det handlar om kostnaderna för att ”upprätthålla dagens biljetsystem i till exempel Stockholms lokaltrafik”.

    Naturligtvis kostar kollektivtrafiken. Frågan handlar om var man ska ta in kostnaderna för den – varför inte lägga hela notan på skatten, precis som man gör för bilvägar?

    • fiiii augusti 19, 2010 den 3:53 e m #

      Malinka: Sant.
      Femma: Visst är det mycket som kostar med kollektivtrafiken. Men den är mycket resurssnålare än tex biltrafiken. Det är extremt mycket effektivare och billigare att åka tillsammans än att som människor köper egna bilar och åker var för sig i varsina fordon. Det säger sig skälvt att det är biligare att samåka. Bilen kommer alltid vara och förbli dyr för samhället och för individen som tvingas köpa bil för att samhällets kollektivtrafik är för dålig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: