Kön, hudfärg/etnicitet, klass och funktionalitet finns inte…

26 Aug

…om man lyssnar på Alliansens valmanifest och i nästan all rapportering om manifestet. Få höjer rösten för en politik mot diskriminering och exploatering. Det behövs en radikal opposition som ställer motfrågor när media och de rödgröna inte klarar av sitt jobb/förtroendeuppdrag. Släng inte bort din röst på borgare eller rödgröna, Feministiskt initiativ behövs i riksdagen som en radikal oppostition i det politiska dödläge som vi ser idag.

4 svar to “Kön, hudfärg/etnicitet, klass och funktionalitet finns inte…”

  1. Fredrik augusti 26, 2010 den 5:54 e m #

    Så den huvudsakliga motsättningen i svensk politik är mellan å ena sidan F! och å andra sidan alla övriga partier? Det är kul och bra med kaxighet och attityd hos politiska uppstickare. Men … ibland krävs det mer än att bara se sig själv och den egna politiken, det egna partiet – som det enda rätta och riktiga. Alla andra är … inkompetenta (klarar inte sitt uppdrag), svikare (överger sina ideologier i det politiska maktspelet) eller reaktionära (bortser helt från frågor om diskriminering, ojämlikhet etc). Politik är ibland lite mer mångfacetterat än så. Eller?

    • fiiii augusti 26, 2010 den 8:05 e m #

      Jag har inget skrviit om ”inkompetenta, svikare, reaktionära”.
      Det jag säger är att de rödgröna är en tråkig opposition som inte lyfter upp i tillräcklig utsträckning vilka det är som slås ut av denna politik. De säger svepande att det är problem för miljön och för välfärden. Men det finns sällan några maktstrukturer. Ge mig ett exempel på en ledande rödgrön politiker som nämner hur den borgliga valplattformen kommer påvärka kvinnor, icke-vita personer, personer med funktionsnedsättning, hbt-personer och arbetarklassen så erkänner jag att du har en poäng. Om du inte hitar det så står jag fast vid vad jag skrivit ;)
      /Jonas Göthner

  2. Fredrik augusti 28, 2010 den 2:30 e m #

    Min poäng handlar inte egentligen om politiska skillnader – utan mer om självbild, kommunikation och perspektiv. Historien är full av människor som är övertygade om att de själva har rätt och är bäst på alla sätt och vis – samtidigt som de över 90% som inte håller med (exempelvis röstar på ett annat parti) har helt fel. Ibland kan den typen av föreställningar leda väldigt fel.

    Jag har inte stenkoll på vad oppositionen sagt om det s.k. jobbmanifestet, men såg att exempelvis Ohly lyfter fram en del av vad du efterlyser.
    http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=2953:ett-program-foer-oekade-klyftor-mellan-kvinnor-och-maen&catid=290:feminism&Itemid=246
    http://www.rodgron.se/bloggen/de-rodgrona-kommenterar-alliansens-valmanifest/
    En bloggare som inte kommenterat just manifestet i fråga (ännu) tycker jag ibland har inlägg som kan vara väl så genomarbetade – som vilken F!-blogg som helst – om ojämlikhet, diskriminering och orättvisor -är storstad, av Marika Lindgren Åsbrink (s);
    http://storstad.wordpress.com/
    Dvs – jag tycker inte att hon bara ”svepande” uttrycker sig om problem.
    Vill du har mer omfattande beskrivningar av klasskillnader, könsskillnader, HBT-perspektiv etc så rekommenderar jag egentligen riksdagsmotioner, betänkanden etc mer än bloggar, uttalanden etc – där informationen oftast är mkt kortfattad.
    Dock tycker jag att Fredrik Edin har en viktig poäng; politik handlar inte bara om utfall av kortsiktiga politiska reformer.
    http://fredrikedin.wordpress.com/2010/08/26/borgs-varld-genom-aftonbladets-glasogon/

    Så trots att Josefin Brink, Hans Linde, Marika Lindgren Åsbrink, Mehmet Kaplan m fl enligt dig ”inte klarar av sitt jobb”(?) – så tycker jag att det kan vara värdefullt att lyssna och ta åtminstone en liten del av deras politiska engagemang på allvar. Jag tycker om att läsa deras bloggar och förslag, precis som att jag uppskattar att läsa den här – och kan inte riktigt se att de i första hand representerar ett ”politiskt dödläge”.

    • fiiii augusti 28, 2010 den 5:57 e m #

      Hej!
      Jag skriver om oppositionen och det är inte samma sak som enskilda personer i riksdagen. Jag kan göra din lista ännu längre med namn på vettiga politiker. Det finns många bra i riksdagen. Men för att ta ett extremt exempel: Birgitta Olsson vill en del vetiga saker, men Folkppartiet gör knappt något för jämstäldheten och hetsar mot invandrade personer ändå. Ett liknande resonemang kan dras på alla dessa andra personer i riksdagen som vi vet är bra, de säger bra saker men de representerar en minoritet med litet inflytande i partiet. Många av dessa radikalare röster inom partierna får då representera pariets feminism och dessa frågor lämnas över till enskilda personer istället för att genomsyda hela partiet. Det är i sig en paradox eftersom partierna själva påstår sig vara feministiska. Det är därför de ”feministiska” rödgröna partierna inte klarar av sitt förtroendeuppdrag, de påstår sig vara feminister men tar väldigt sällan upp feministiska frågor annat än genom enskilda starka riksdagsledamöter.
      Jag får väll också gratulera dig att du hittade ett exempel där Lars Ohly faktiskt tog upp flera viktiga feministiska frågor. Det var roligt men väldigt ovanligt. I partiledardebatterna hör jag aldrig feminismen pratas, och dom får mig att somna. Ja, jag tycker det är ett politiskt dödläga där vänstern o miljöpartiet tvingas lämna sina visioner för att passa in i ett rödgrönt samarbete. Sedan finns det vildar i alla partier som sticker ut, men de när vi läser de politiska valmanifesten så är dom urvattande. Har du läst vänsterpartiets-”Sverige på många sätt är ett bra land att bo i – för de flesta”-valmanifest. Förut var det förslag som 200 000 nya jobb i offentliga sektorn som blev hårt kritiserat i borgliga ledarsidor. Men nu så möttes manifestet istället med en ganska stor tystnad, för det fanns få saker som var radikala eller visionära.
      Jag uppsakattar inte att du lägger ord i min mun men, självklart tar jag andra politkers engagemang på alvar. Kanske har jag skrivit slarvigt tidigare vilket varit ett skäl till dina misstolkningar. Om det är så hoppas jag att detta förtydligar, annars så kanske vi helt enkelt har olika uppfattningar av den rödgröna politiken gör. Kanske menar du att de rödgröna mest hela tiden lyfter viktiga feministiska frågor? I så fall handlar inte denna diskution inte om ”självbild, kommunikation och perspektiv”. Då handlar denna diskution om att vi har olika politiska åsikter och att vi ställer olika krav på våra politiker.
      Tack för att du tog dig tid med ett så långt svar, hoppas du orkade läsa mitt också ;)
      Mvh Jonas Göthner

Kommentera

