Feministiskt initiativ fullkomligt dominerade Stockholm Pride och i granskningarna av partiernas hbt-politik

26 Aug

Detta bildspel kräver JavaScript.


Fotograf: Sissela Nordling Blanco

Feministiskt initiativ var större än någonsin på Stockholm Pride. Vi arrangerade 25 programpunkter och våra riksdagskandidater deltog i uppemot 10 till. Vi arrangerade mer saker på festivalen än alla andra partier tillsammans, vi hade större block i paraden än något annat parti och var det enda parti som hade politiska budskap i paraden.

Feministiskt initiativ hade bäst resultat i RFSL´s undersökning av de olika partiernas hbt-politik, trots att undersökningen hade brister då den inte ens tog upp asylpolitiken som är en livsviktigt hbt-fråga. Vi var även bäst enligt KIM´s (Kön, identitet, mångfald) undersökning av partiernas transpolitik som även den ignorerade migrationspolitiken. Tyvärr kom våra svar bort och redovisades inte, men när ni läser deras 8 sidor med 60 frågor så ska ni veta att vi står bakom alla förslag förutom ett (det om öronmärkning av transvård-pengar där vi inte tar ställning). Om du vill läsa mer om vår hbt-politik så rekommenderar jag Trollhares blogg som intervjuar oss.

Resultatet i RFSL´s undersökning, partiernas medelpoäng utifrån sina kandidaters enkätsvar(maxpoäng: 25):
Feministiskt initiativ 21,3
Vänsterpartiet 18,0
Miljöpartiet de gröna 17,0
Socialdemokraterna 13,1
Piratpartiet 12,0
Centerpartiet 10,5
Folkpartiet liberalerna 10,3
Moderata Samlingspartiet 4,6
Kristdemokraterna 4,4,
Sverigedemokraterna –2,5

Resultatet i KIM´s undersökning av partiernas transpolitik (maxpoäng 120):
Feministiskt initiativ: 118 poäng
Vänsterpartiet: 82 poäng
Miljöpartiet: 80 poäng
Folkpartiet: 74 poäng
Socialdemokraterna: 68 poäng
Centern: 50 poäng
Moderaterna: 16 poäng
Kristdemokraterna: Minus 16 poäng

Snart kommer även QX lista vilket parti som har flest öppna hbt-personer på sin riksdagslista vilket vi också utan tvivel kommer att toppa då 3 av våra 6 första riksdagskandidater är hbt-personer för att inte tala om våra förstanamn i kommunvalet i Uppsala, Stockholm och Göteborg samt att 80 % av Göteborgs kommunkandidater är hbt-personer. Vi uppdaterar här när QX-undersökningen kommer.

En av festivalens höjdpunkter var att Anette Ahmed Lebbad, riksdagskandidat för Fi, lyckats få arbetsförmedlingen att ta bort uppgiften ”kön” som du måste fylla i om du ska skriva in dig där. Genom att under lång tid ringa, maila och på andra sätt ligga på arbetsförmedlingen och andra rekryteringsföretag har hon tillslut lyckats få flera av dom att göra formulären könsneutrala. Det är en väldigt viktigt ändring för många transpersoner som diskrimineras på arbetsmarknaden och utestängs bland annat av onödiga heteronormativa formulär. Det hela presenterades i programpunkten Interpellation: Trans & Arbetsmarknad. Förändringen kommer ske i höst då web-formuläret ska uppdateras.

Som vanligt dominerade Gudrun Schyman på årets partiledardebatt som du kan se här. Det enda som skilde sig från debatten för fyra år sedan var att Socialdemokraterna fått en ny klokare partiledare som valde att delta och att miljöpartiet och vänsterpartiet förbättrat sin politik genom att rakt av ta delar av Feministiskt initiativs familjepolitik, vilket är ytterligare ett exempel på varför Fi är så viktiga som opinionsbildare som sätter press på de andra partierna.

I partidebatten om transfrågor dominerade Fi genom Jonas Göthner som samanfattades av Trollhare och filmades men ligger inte ute ännu. När den kommer ut läggar jag upp en länk här.

Att det finns ett parti som är så överlägset och glänsande inom hbt-frågor är en nyhet som borde gått ut stort i media. Tyvärr så blev den stora nyheten att Sverigedemokraterna inte var inbjudna till Partiledardebatten. Det är en medial skam att trans/homo-foberna som hotar, trakasserar och i värsta fall slår ner oss hbt-personer får gråta ut i media under Pride. Det är en självklarhet att rasister, transfober och homofober inte är välkomna då själva poängen med en pridefestival är att det är en frizon från förtryck. En annan stor ”nyhet” var att Kristdemokraterna inte ville delta i partiledardebatten, även det en icke-nyhet. Det var tydligt att media vägrade lyssna på hbt-rörelsens problemformuleringar utan snarare hade en heteronormativ utgångspunkt.

Läs gärna Sara Lövestam sammanfatning av debatten Queera familjepolitiska visioner med Tiina Rosenberg, Anette Ahmed Lebbad, Ulrika Dahl, Niclas Järvklo och Stina Sundberg, som arrangerades av Fi.

Läs även om nätverket ”Bekymrade hbtq-anarkister” som demonstrerade mot Migrationsverkets närvaro genom att gå framför dom hela paraden med en stor banderoll med texten: ”Migrationsverkets makt – hbtq-personers dödsdom”. Det har bemöts av kompakt tystnad och alla bilder på detta har sorterats bort från både Prides och QX´s hemsida. Varför? Ingen skriver om det så jag vet inte.

Slutligen: Tack till alla aktivister och volontärer som kämpade och slet för att kunna göra allt detta möjligt!

Mvh Jonas Göthner

ps. Har jag glömt något viktigt? Påminn mig så lägger jag in det!

11 svar to “Feministiskt initiativ fullkomligt dominerade Stockholm Pride och i granskningarna av partiernas hbt-politik”

  1. Blomma Bladsdotter augusti 27, 2010 den 8:01 e m #

    Varför tar inte FI ställning för öronmärkning av transvård-pengar?

    • fiiii augusti 27, 2010 den 9:02 e m #

      Hej! Det är fi-styrelsen som tagit hand om enkäten och jag vet inte exakt hur de resonerade men jag kan försöka gissa. Sjukvården behöver generellt mer resurser och denna vård är inte den enda som behöver handläggas snabbt, att öronmärka en vård blir ett slag i luften då det bara är en omfördelning där någon annan får mindre resurser. När vi i Feministiskt initiativ anställer 40 000 nya arbeten inom offentliga sektorn i Stockholm Landsting som vi skriver i vårt lokala valmanifest så kommer sjukvården vara så bra att öronmärkning inte är nödvändigt. Självklart ser Feministiskt initativ att transvården måste gå snabbt. Men framförallt måste den utgå från transpersoners behov så att det inte behöver gå flera år för att få byta juridiskt kön. /Jonas Göthner

  2. Blomma Bladsdotter augusti 28, 2010 den 4:24 e m #

    Men det är väl därför öronmärkningen behövs? Vad jag fått finns bara öronmärkta pengar för transvård i Stockholm, och det är just här den verkar fungera något sånär. I andra delar av landet finns kanske inga pengar alls, och det kan bli problem att få hjälp överhuvudtaget. Det är olika var man bor i landet om man t ex får hjälp med epilering eller talpedagog, och så tycker jag inte det ska vara. Rätten att leva i rätt kropp får inte vara kopplat till var i landet man bor. Precis som med all annan vård är det här seriös vård, och vårdgarantin måste gälla överallt! Transvård behandlas allt för ofta som nåt slags undantag, en vård som inte är ”på riktigt”, en ”lyxvård” enligt vissa. Precis som med lesbiska par som vill ha hjälp med inseminering, där det också är olika beroende på var i landet man bor. Ser man transsexualism som en sjukdom eller ett handikapp måste man erbjuda vård på samma vilkor som all annan vård, inte se det som att vi är lite bortskämda och kostar för mycket.

    • fiiii augusti 28, 2010 den 5:02 e m #

      Jag ska inte spekulera vidare. Om du vill ha ett svar får du maila Stina Sundberg .

      Jag håller med dig i vad du skriver. Självklart ska vård ges efter behov, och inte skilja sig bara för att du bor i en viss del av landet.Men Stina får svara dig om varför det ska lösas på andra sätt än med öronmärkta pengar.
      Det finns massor med riktigt grova exempel på hur man inte tar transvården på alvar. Tex har läkare utryckt att det är bra att de får ”öva” på könskorigerande vård på transpersoner så att dom blir duktigare och kan ge bra vård till de som verkligen behöver hjälp, nämligen män som i olyckor fått sina könsorgan skadade.

      Men som sagt, detta är en av 60 frågor. Jag hoppas du också lägger vikt vid de övriga 59 svaren vi gav.

  3. Blomma Bladsdotter augusti 29, 2010 den 9:49 f m #

    Ojoj! Vilka säger säger så? Är det här förstahands-information?

    Jo, självklart värdesätter jag de 59 andra frågorna (och jag har själv engagerat mig online i FI för några år sedan). Men jag tycker det här är en väldigt viktig fråga. Vårdgivare runtom i landet är på tok för lite utbildade. Jag som är klar med min könskorrigering vet t ex inte vart jag ska vända mig om jag får problem med underlivet. En vanlig gynekolog är väl knappast utbildad varken i hur mitt underliv eventuellt fungerar annorlunda eller hur man bäst bemöter någon med ts-bakgrund så att den inte känner sig kränkt. Jag får kallelser till cellprovsundersökningar, men saknar livmodertapp så jag går inte dit. Men vem skulle upptäcka eventuell prostatacancer och när? Jag drar mig för att söka ”vanlig” vård, och belastar istället kirurgmottagningen med eventuella frågor… Detta skapar såklart en känsla av otrygghet. Så ska det inte vara!

    Sen är jag i för sig för dålig på politik och hur sjukvården fungerar för att veta exakt vad ”öronmärkning” av pengar innebär eller vad det skulle gå till. Men jag kan tänka mig att det kanske handlar om att kunna få förnyade hormonrecept av endokrinologer på egen ort istället för att jaga de få som är knutna till central ts-vård som ibland är svåra att få tag på, och att då någon måste ha fått pengar för att ansvara för det.

    Du får gärna vidarebefordra detta till Stina Sundberg om det är hon som är ansvarig för frågorna!

    Kram!

    • Jonas Göthner augusti 29, 2010 den 7:57 e m #

      Hej igen!
      Tack för fint svar. Jag håller med dig. Detta är otroligt viktigt. Alla dina exempel är bara några av alla bevis på det. Och det är deffinitift något som vi i Fi vill få bort och som vi aktivt kommer jobba mot. Jag är själv inte heller så kunnig på just sjukvårdens finansiering, men att vi inte öronmärker pengar betyder inte att vi inte kommer jobba i dessa frågor. Genus, hbt, funktions och antirasistisk utbildning inom vården är väldigt centrala krav i vår vård-politik. Jag mailar stina nu så får vi klarhet ;)

      Mitt exempel fick jag från en bekant som intervjuat o pratat med många läkare. Hen är väldigt aktiv i dessa frågor och tog upp detta som ett exempel, men det representerar ju inte hela läkarkåren. Men jag tycker det är tyldigt exempel på det som du skrev tidigare om att ”Transvård behandlas allt för ofta som nåt slags undantag, en vård som inte är ´på riktigt´, en ´lyxvård´ enligt vissa.” Det är något som jag tror genomsyrar hela vården och i sitt extremaste uttryck leder till komentarer som den där läkaren sa.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sverigedemokraternas moskénoja! « Sverige är inte världens navel! - augusti 26, 2010

    […] Nyheter: Sds,  DN, SMP, PI, DN, SVD, DN, GP, Zaramis, Ola Möller, Fi […]

  2. Jag röstar för HBT-frågor, jag röstar Rosa « Feminististiskt Initiatitiv Intersektionalitet - september 13, 2010

    […] 68 poäng Centern: 50 poäng Moderaterna: 16 poäng Kristdemokraterna: Minus 16 poäng Källa: https://intersektionalitet.wordpress.com/2010/08/26/sammanfattning-av-stockholm-pride/ från → Krönikor & intervjuer ← Konsten att sälja en lögn till media – […]

  3. Gör Stockholm Pride med Fi « Feminististiskt Initiatitiv Intersektionalitet - februari 28, 2011

    […] närmar sig och liksom tidigare år kommer Fi dominerar med massor av programpunkter och vara största partiet i paraden. Planerna […]

  4. De homofoba partierna dominerar medias bevakning av pride « F! Intersektionalitet - maj 5, 2011

    […] trots att vi arrangerade mer programpunkter än alla andra partier tillsammans förr året och fick bäst resultat när RFSL och KIM grankade alla partiernas hbt-politik respektive […]

  5. Program-release för Pride « Talespersonerna bloggar - juni 30, 2011

    […] även: Granskning av alla partierna hbtq-politik 2010 Vår hbtq-politik i […]

Kommentera

