Om jag vore kulturminister…

14 Sep

… skulle jag slåss för att säkra det fria ordet fritt, de fria teatrarna fria. Jag skulle låta barn måla elskåp och ungdomar klottra på utvalda broar längs motorvägen eftersom jag skulle vara nyfiken på vad deras samhällskommentarer stod för. Eftersom jag är orolig för den moderna analfabetismen hos barn så skulle jag se till att bibliotekslagen efterföljdes (skolbiblioteken!).
Dessutom skulle jag skynda mig att införa kommunala skrivskolor.
Mycket skulle bli gjort fort.
Susanna Alakoski, författare

 

… skulle jag se till att staten för all framtid skulle bära det ekonomiska och därmed långsiktiga ansvaret för kulturen. Endast staten kan garantera den kontinuitet som både utbildning och kultur fordrar.
Sedan skulle jag se till att tillgängligheten skulle öka i form av fri entré till museer och prisvärda biljetter till olika evenemang. Slutligen skulle jag stortsatsa på barn, ungdomar och ekonomiskt sårbara grupper. Min sista åtgärd skulle vara att ingen borgerlig regering någonsin skulle kunna ändra på detta.
Tiina Rosenberg, professor

 

… skulle jag bara kunna göra kosmetiska förändringar i det ekonomiska system som styr även kulturpolitiken – ett system som inte kan skilja på en vara och en människa. Så jag avstår.  
Nina Björk, författare

Läs fler ”Om jag var kulturminister…”

Kommentera

