Frågor till ”taktikröstande” feminister

15 Sep

Jag blir bekymrad över de Fi-sympatisörer som taktikröstar på de rödgröna istället för att rösta på Fi så därför riktar jag mig nu till er. Till att börja med så tror jag faktiskt inte att ni är särskilt taktiska, eftersom varenda opinionsundersökning visar att de rödgröna ändå inte kommer få regeringsmakt, om inte Fi blir vågmästare. Så nog om det. Låt oss prata politik. I början av valrörelsen hade jag viss förståelse för taktikröstarna eftersom även jag hade en förskönad bild av vänsterpolitik. Men ju mer jag läser i de rödgrönas regeringsplattform desto argare blir jag på de som godtar ett tvåpartisystem med en så dålig vänsteropposition. Det finns väldigt bra enskilda personer som verkar inom dessa partier men när man ser till politiken så kan man inte annat än fråga sig vilket inflytande dessa egentligen har haft. Därför är min första fråga till er som funderar på att taktikrösta: Har ni läst de rödgrönas regeringsplattform? Och har ni läst Feministiskt initiativs?

Min andra fråga är: Har ni funderat på vad er otaktiska röst innebär? Bara för att ta ett exempel: istället för att rösta för flyktingamnesti är ni med och stödjer en politik som tagit fram den stränga och icke-fungerande migrationspolitik vi har idag. Socialdemokraterna och Moderaterna har drivit en enig migrationspolitik under lång tid. Nu har Vänsterpartiet och Miljöpartiet fått ge efter sina krav på flyktinamnesti till förmån för sossarnas migrationspolitik. Är det vänsterpolitik att förvägra papperslösa sina mänskliga rättigheter? Är det vänsterpolitik att exploatera papperslösa som arbetskraft? De berörda har inte ens rätt att rösta i det här valet om vilken politik som ska bestämma deras livsvillkor. Istället för att rösta för långsiktig förändring i feministisk och solidarisk riktning är ni med och befäster att feminism och antirasism är frågor som alltid ska få stå i väntrummet. Under valrörelsen har strukturell diskriminering av kvinnor, rasifierade grupper, hbt-personer och funkisar i princip varit en icke-fråga för de båda blocken eftersom det ses som på sin höjd en fråga om lagar som ska justeras lite (på sikt) och inte som en politisk konflikt som kräver strukturella, omfattande och omedelbara förändringar. Därför undrar jag också hur ni som säger er ha en intersektionell analys anser att det här hänger ihop. Eftersom de rödgröna inte ens benämner rasism, antirasism eller antidiskriminering i sin regeringsplattform. De nämner inte ens klass.  

Det är många som tröttnat på det här och det syns i opinionsundersökningarna. SIFO säger att 15% kan tänka sig rösta på Fi i år, och 45% skulle tycka det var bra att vi kom in i riksdagen. I valrörelsen möts vi av en otrolig optimism som inte går att jämföra med valet 2006 då så få kände till oss och media hela tiden smutskastade vår politik och våra förtroendevalda. Till EU-valet 2009 mer än tredubblade vi våra röster jämfört med första valet. Det är många som aldrig förr röstat på Fi som säger att de tänker rösta på oss i detta val, men för att det ska göra verklig skillnad behöver vi att även ni som röstade på oss 2006 gör det igen. Allt annat är konservativt. Allt annat är en backlash för feministiska frågor, och ett stöd för urvattnad blockpolitik. Allt annat är en bortkastad röst.

Sissela Nordling Blanco,
Riksdagskandidat och 1a namn till Stockholms Stads Kommun

4 svar to “Frågor till ”taktikröstande” feminister”

  1. svalin september 15, 2010 den 4:04 e m #

    Bra skrivet!

  2. Mariel september 17, 2010 den 11:08 f m #

    Du formulerar precis vad jag försökt formulera, tack! :)

  3. Soma september 18, 2010 den 7:46 e m #

    Håller inte med då jag anser att utförsäljningen av våra gemensamma medel (de få som finns kvar) är nr 1. Allt för att få bort den sittande regeringen. Skulle utgången varit given hade jag lagt min röst på Fi.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Talespersonkandidat: Sissela Nordling Blanco « Feminististiskt Initiatitiv Intersektionalitet - mars 15, 2011

    […] skrivit på denna blogg. Bloggens mest lästa och uppskattade artikel skrev hon innan valet 2010: Frågor till taktikröstande feminister. För medlemmar kommer information om alla 15 kandidater till talesperson och 50 kandidater till […]

Kommentera

