Förföljelse av muslimska kvinnor i Sverige

10 Jan

Sydsvenskan har gjort ett väldigt bra reportage om förföljelsen av muslimska kvinnor i Skåne (Läs!). Med en mängd intervjuer visar artikeln på förföljelse och våld, från ungdomar som kastar sten till poliser som lägger ner förundersökningar för att de inte bryr sig om hatbrott.

Ett exempel på islmofobins framväxt är den mediejakt på Helena Benaouda, ordförande för Sveriges muslimska råd, som grundar sig på en total oförståelse den utsatthet som Sydsvenskans reportage vittnar om. Media skuldbelägger Benaouda för hennes svärsons handlingar enbart på grund av deras släktskap och har på så sätt triggat islamofober till att hota och trakassera henne. När hon då gör sig okontaktbar för att komma undan hoten som hon och hennes familj utsätts för så skuldbeläggs hon återigen av media som tycker att hon som ordförande för en ideell muslimsk organisation ständigt måste vara anträffbar för att ta avstånd från någon terrorist de inte har något som helst ansvar för. Skulle de som intervjuades i Sydsvenskan vara journalister skulle denna mediajakt inte finnas, men nu utgår tidningar från vita journalisters erfarenhet och blindhet för rasism.

12 svar to “Förföljelse av muslimska kvinnor i Sverige”

  1. Per Lundqvist januari 11, 2011 den 2:55 f m #

    ”Ett exempel på islmofobins framväxt är den mediejakt på Helena Benaouda”
    Ni är så ideologiskt blinda att man vill gråta och ni har en så skev världsbild att man kan bara jämföra er med religiösa fanatiker.
    Helena Benaouda stod i TV och ljög hela svenska folket rätt upp i ansiktet, att det inte existerade religiösa muslimska extremister i Sverige.
    Så hur en offentligperson som har medvetet ljugit offentligt och hålls till svars
    har något med förföljelse eller islamofobi fattar jag inte??

    Fi förlorade valet pgr av att ni är elitistiska kulturrelativister som stoppade huvudet i sanden när frågan om Pelle och Fadime kom upp, för de stämde inte in i eran världsbild.
    Att kritiskt analysera religioner och kulturer är inte rasism eller någon fobi, ni har ju aldrig haft problem med att analysera det kristna patriarkatet eller skuld???

    • Svalin januari 11, 2011 den 2:24 e m #

      Hur vet vi att Benouda ljög svenska folket upp i ansiktet? Är det verkligen alldeles säkert att hon visste vad hennes svärson höll på med? Dem som håller på med terrorism är väl knappast så dumma att dem säger det till folk dem känner.

      • fiiii januari 11, 2011 den 2:50 e m #

        Svalin: Sant
        Per: Det du pratar om är inget jag skriver om. Jag säger bara att det är orimligt att kräva av alla muslimer att de ska ta avstånd från terrorism på samma sätt som det är orimligt att jag ska kräva av alla kristna att ta avstånd från knutby eller alla vita att ta avstånd från lasermanen. Det jag också skriver är att media inte har kunskap om den förföljelse som muslimska kvinnor är utsatta för och därför ställer orimliga krav om att vara tillgänglig för media trots att det bara är ett oavlönat förtroendeuppdrag som hon har. Hon måste har rätten att söka skydd för sig och sin familj. /Jonas Göthner

  2. jonas arbetare januari 12, 2011 den 1:54 e m #

    ”Är det verkligen alldeles säkert att hon visste vad hennes svärson höll på med? Dem som håller på med terrorism är väl knappast så dumma att dem säger det till folk dem känner”

    hennes svärson har varit fängslad två gånger tidigare,misstänkt för terrorism.

  3. Karl januari 12, 2011 den 3:14 e m #

    Hon kanske, teoretiskt, talar sanning om att hon inget visste.
    I domstol skulle hon inte fällas (med rätta). Detta är dock ingen domstolsfråga, det är en fråga om trovärdighet och förtroende. Hon är helt enkelt inte trovärdig längre, om inte hon fattar det själv är det, precis som Gudmundsson påpekar, extremt illavarslande att inte det muslimska rådet inser det.

    – Vad skulle du blogga om du fick reda på att Jimmy Åkessons morsa satt på en hög post på immigrationsverket?

    • fiiii januari 12, 2011 den 3:58 e m #

      Som sagt: jag skriver inte om det ni diskuterar, jag länkar inte till Gudmundsson. Jag skriver om alla de frågor som ställs och samankoplingar som görs mellan Benaouda och Terrorism. Media målar upp henne som ansvarig för något som hon inte har något ansvar i. Och media förstår inte att det gör att hon utsätts för trakaserier och hot vilket tvingar henne att gömma sig.

  4. Lisa januari 13, 2011 den 3:40 f m #

    Nu är ju inte denna kvinna bara en muslimsk kvinna utan också svärmor till terroristen. Det är mycket möjligt att hon inget visste.. men som representant för det muslimska rådet samt i egenskap av svärmor till terroristen- är det då konstigt att media vill ha ett uttalande från henne? Är övertygad om att media försöker komma i kontakt med diverse närstående när allvarliga brott begås. Sen kan man ju fråga sig om det är moraliskt rätt, men det är en annan fråga.

    Håller inte alls med om att detta skulle vara någon slags förföljelse av muslimer. Däremot kan jag tänka mig att så länge som folk slåss med näbbar och klor för att t ex muslimer ska behandlas med silkesvantar så kommer det finnas folk som blir irriterade över detta. Är övertygad om att de är starka individer som kan klara sig själva, och att de inte behöver behandlas som porslinsdockor. Att behandla folk på sådant sätt bara för att de har en viss religion är rasism i mina ögon.

  5. Inga-Lill januari 13, 2011 den 11:20 f m #

    Ni inom FI måste vara helt tokiga! Ni tar en av världens mest kvinnofientliga ideologier i försvar. Och jag som tidigare tänkte rösta på er… Och snälla, sluta svamla om rasism. Islam är en ideologi, inte en etnicitet.

    • fiiii januari 13, 2011 den 5:00 e m #

      Lisa: Läste du repotaget jag länkade till i artikeln? Vad är det om inte förföljelse av muslimska kvinnor?
      Inga-Lill: Inget av det du skriver stämmer. Rasism handlar inte om etnicitet bara. Icke-vita etniska svenskar finns det gott om och självklart påvärkar människors hat mot islam även synen på människor från mellanöstern. Islam ska inte betäknas som EN, utan har väldigt många olika tolkningar o uttryck precis som kristendomen. Och vi i Fi är inte tokiga, tvärtom!

  6. Marima Younus januari 21, 2011 den 5:43 e m #

    Till er muslimska kvinnor som trakasseras: jag bar slöja 5 år i Sverige, jag blev trakasserad, fick inte arbete, var ständigt rädd. Mina barn led av detta också. Under de senaste 3 åren har jag inte burit slöja, allt har blivit mycket bättre (även om jag också förlorat många muslimska väninnor), jag ångrar inte att jag slutade med slöjan. Jag har nu lätt att få arbete, och på själva arbetet och i samhället är det mycket bra; jag är numera en individ och inte bara ”den muslimska kvinnan”. Mina barn och min man mår också mycket bättre – vi är friare, inte rädda. Sluta bära slöjan om du inte mår bra av det, så kan ditt och din familjs liv bli mycket mer positivt.

    • Hannah mars 6, 2013 den 10:57 f m #

      Oj! Så du gav upp Guds bud för att det blev jobbigt. Lätt att svara på det on J-day. Kunde inte du bara inte jobba? Eller hitta ett jobb som accepterade dig?
      Jag bär slöja, inte takasserad, har visseligen inget jobb nu men jobbade på ett populärt fik i innerstan med mååånga besökare varje dag, och var inte det minsta rädd. Jag tror inte det handlar om en tygbit på huvudet, utan om hur man för sig allmänt. Inte en sekund sedan jag började bära slöja (fyra år sedan, 25 år nu.) har jag ångrat det. Visst, det blev svårare att få jobb, men ve den som ger sig. Fick som sagt ett jobb på ett väletablerat kedjefik. Efter det fick jag ett till jobberbjudande på ett annat kedjefik. Bit på den.
      Kom inte med ursäkter. Verkligheten är så som du gör den till. Antingen är man principfast eller inte. Jag föredrar det förra.

      Lycka till i livet/Hannah

Kommentera

